• ۱۵ آذر ۹۶
    • 0
    جراحی زیبایی برای درمان سرطان

    جراحی زیبایی برای درمان سرطان

    سرطان پستان امروزه یک بیماری قابل درمان است. پس از تکمیل درمان، بیماران سالهای سال زندگی طبیعی دارند وی عوارض درمان، از جمله عوارض جراحی میتواند بیماران را رنج دهد. این امر موجب شده جراحان از ابتدای تشخیص بیماری، به فکر مشکلات پس از درمان بیماران باشند. سال ها پیش درمان جراحی سرطان پستان فقط

    ادامه مطلب ←

آیا مردان هم دچار سرطان پستان میشوند؟

مردان هم دچار سرطان پستان میشوند اما نسبت میزان بروز این بیماری در مردان به خانم ها کمتر از یک به صد است و به طور کلی بیماری نادری محسوب میشود.  میزان خطر در طول عمر برای مردان عادی ۰٫۱ درصد، در موتاسیون ژن BRCA 1 یک درصد و درموتاسیون ژن BRCA 2 شش درصد میباشد.

 

عوامل خطرساز برای سرطان پستان در مردان کدامند؟

عوامل خطرساز برای سرطان پستان در مردان به طور کلی مشابه عوامل خطرساز در خانم ها می باشند. همچنین میتوان از عوامل ژنتیک و فامیلی، مصرف استروژن، تستوسترون ویا فیناستراید، بیماری هایی مانند ارکیت(عفونت بیضه ها)، چاقی، بی تحرکی، رادیوتراپی و تماس با مواد شیمیایی مانند بنزن را نام برد.

 

آیا برای مردان هم غربالگری وجود دارد؟

به علت شیوع بسیار پایین این بیماری توصیه ای برای غربالگری وجود ندارد. حتی در مردان با تست ژنیتک مثبت(ناقلین موتاسیون ژن BRCA 1,2) هم توصیه مشخصی برای غربالگری وجود ندارد.

 

چه وقتی باید به سرطان پستان در مردان مشکوک شد؟

سرطان پستان در مردان معمولا در سنین بالا رخ میدهد. این بیماری به صورت توده ای سفت و بدون درد بروز می یابد که اغلب پشت ناحیه رنگی مرکزی پستان قرار گرفته است.

 

سرطان پستان مردان چگونه تشخیص داده میشود؟

تشخیص این بیماری چه درخانمها و چه در آقایان به یک روش حاصل میگردد یعنی ماموگرافی و نمونه برداری.

 

درمان سرطان پستان مردان چگونه است؟

درمان این بیماری نیز در خانمها و آقایان تقریبا به یک روش انجام میشود. درمان جراحی شامل برداشتن کل بافت پستانی و نمونه برداری از غده لنفاوی نگهبان میشود. شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون درمانی نیز با همان معیارها و به همان روش انجام میشود که در خانمها انجام میشود.

 

آیا سرطان پستان مردان نسبت به سرطان پستان در خانم ها خطرناک تر است؟

در هر مرحله از سرطان پستان میزان خطر در آقایان و خانم ها به یک اندازه است.

 

آیا سرطان پستان در مرد میتواند موجب افزایش خطر سرطان پستان در فرزندانش شود؟

سرطان پستان در مرد دلیل کافی برای انجام تست ژنتیک برای او است. در صورت مثبت شدن تست ژنتیک لازم خواهد شد فرزندان وی نیز از این بابت مورد بررسی قرار بگیرند. این موضوع به خصوص در دختران این فرد اهمیت پیدا میکند چرا که در فرزندان پسر حتی با وجود موتاسیون ژنی احتمال بروز سرطان بسیار پایین است اما دختران پرخطر محسوب خواهند شد.