• ۱۵ آذر ۹۶
    • 0
    جراحی زیبایی برای درمان سرطان

    جراحی زیبایی برای درمان سرطان

    سرطان پستان امروزه یک بیماری قابل درمان است. پس از تکمیل درمان، بیماران سالهای سال زندگی طبیعی دارند وی عوارض درمان، از جمله عوارض جراحی میتواند بیماران را رنج دهد. این امر موجب شده جراحان از ابتدای تشخیص بیماری، به فکر مشکلات پس از درمان بیماران باشند. سال ها پیش درمان جراحی سرطان پستان فقط

    ادامه مطلب ←

لنف چیست؟

لنف مایع میان بافتی است که توسط مجاری لنفاوی از بافتهای مختلف جمع آوری شده در نهایت به سیستم وریدی تخلیه میشوند. مجاری لنفاوی رگ های بسیار ریزی هستند که مایع میان بافتی با فشار کمی در آنها جریان پیدا میکند.

نقش غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی اعضایی سازمان یافته هستند که در مسیر مجاری لنفاوی قرار میگیرند و فعالیت دفاعی در برابر مولکول های(آنتی ژن های) بیگانه و عفونت ها و سلول های سرطانی را برعهده دارند.

چرا غدد لنفاوی برجسته میشوند؟

عفونت موجب فعال شدن سلولهای ایمنی موجود در این غدد می شود و این باعث برجستگی غدد لنفاوی میگردد. از طرفی تجمع سلولهای سرطانی در غدد لنفاوی نیز میتواند منجر به بزرگ شدن این غدد گردد.

بزرگی غدد لنفاوی زیربغل میتواند ناشی از ضایعات کدام قسمت های بدن باشد؟

لنف از بازو، دیواره قفسه سینه و پستان به غدد لنفاوی آگزیلاری تخلیه میشوند. هر ضایعه ای در هر یک از این مناطق میتواند منجر به بزرگی غدد لنفاوی آگزیلاری گردد.

چگونه میتوان تشخیص داد که بزرگ شدن غدد لنفاوی به علت عفونت است یا در اثر تجمع سلول های سرطانی؟

بزرگی غده لنفاوی در اثر عفونت معمولا دردناک است. هنگام لمس این ناحیه توسط  خود بیمار و در زمان معاینه توسط پزشک درد حس خواهد شد.

آیا ماموگرافی برای تشخیص علت بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل مناسب است؟

ماموگرافی روش خوبی برای بررسی پستان به عنوان علت این بزرگ شدن است. اما در مورد خود غدد لنفاوی و تعیین این که آیا به علت تجمع سلول های سرطانی بزرگ شده یا به علت عفونت، نمی تواند کمک کننده باشد.

آیا سونوگرافی روش خوبی برای تعیین علت بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل است؟

غدد لنفاوی که به علت تجمع سلولهای سرطانی بزرگ شده باشند در سونوگرافی معمولا نمای متفاوتی نسبت به زمانی که بزرگی این غدد در اثرعفونت ها باشد دارند. برای یافتن توده پستان به عنوان علت این بزرگ شدگی هم میتوان از سونوگرافی استفاده کرد.

نقش MRI در بیمارانی که دچار بزرگی غدد لنفاوی آگزیلاری میشوند چیست؟

برای یافتن کانون های سرطان پستان که در ماموگرافی و سونوگرافی دیده نشوند بهترین روش MRI است. از طرفی MRI میتواند در مورد ماهیت غده لنفاوی و اینکه به علت سرطان است و یا عفونت نیز کمک کند.

آیا تصویربرداری کافی است یا باید نمونه برداری هم انجام شود؟

اگر با تصویربرداری و یا با درمان های اولیه مانند مصرف آنتی بیوتیک تشخیص نهایی ویا بهبودی حاصل نشد نمونه برداری لازم میگردد. این نمونه برداری معمولا به روش FNA (نمونه برداری با سوزن ظریف) و زیر هدایت سونوگرافی انجام میشود، به همان روشی که برای توده های پستان انجام میگیرد.