• جراحی زیبایی برای درمان سرطان

    جراحی زیبایی برای درمان سرطان

    سرطان پستان امروزه یک بیماری قابل درمان است. پس از تکمیل درمان، بیماران سالهای سال زندگی طبیعی دارند وی عوارض درمان، از جمله عوارض جراحی میتواند بیماران را رنج دهد. این امر موجب شده جراحان از ابتدای تشخیص بیماری، به فکر مشکلات پس از درمان بیماران باشند. سال ها پیش درمان جراحی سرطان پستان فقط ماستکتومی بود. ماستکتومی به معنی برداشتن کل پستان است. بعدها لامپکتومی (به معنی برداشتن تومور) ابداع شد و امروزه برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان پستان از این روش استفاده میشود. لامپکتومی شامل برداشتن تومور به همراه لایه ای از بافت سالم میشود و لازم است بقیه بافت پستان پرتودرمانی گردد. امروزه ارزش درمانی لامپکتومی و ماستکتومی معادل یکدیگر است. با این تفکر، بسته به فرم بدن هر بیمار و محل قرار گیری و اندازه تومورها، روشهای مختلقی ابداع شده تا ضمن درمان جراحی مشکلات مربوط به زیبایی ونقص عضو بیماران به حداقل رسانده شود. در ادامه به مواردی از این روش ها اشاره میشود:

     

    لامپکتومی با بجایی بافت

    مجموعه روش هایی هستند که محل تومور با جابجایی بافتهای مجاور ترمیم میشود. ارزش این روشها به حداقل آسیب بافتی و حفظ حس پستان است. اشکال این روش ها این است که کمی تفاوت سایز و فرم بین دو پستان باقی خواهد ماند.

     

    کوچک کردن تومور با شیمی درمانی قبل از عمل

    برای حفظ پستان در لامپکتومی، لازم است تومور با لایه ای از بافت طبیعی برداشته شود. اگر این حجم از بافت پستان نسبت به کل پستان قابل توجه باشد، ممکن است حفظ پستان مقدور نباشد و آنچه باقی میماند به لحاظ زیبایی ارزشمند نباشد. در این موارد میتوان ابتدا شیمی درمانی انجام داد. شیمی درمانی قبل از عمل، موجب کوچک شدن تومور شده امکان حفظ پستان و جراحی لامپکتومی را فراهم می آورد.

     

    ماستکتومی با حفظ نیپل

    گاهی با تمام تمهیدات نمی توان پستان را حفظ کرد و جراح ناگزیر از ماستکتومی است. در روش ماستکتومی با حفظ نیپل، کل پوست بیمار، از جمله نوک پستان، حفظ شده و کل باقت پستان برداشته میشود و بلافاصله بازسازی انجام میشود. این روش برای پستان های با حجم کم و حداقل افتادگی، قابل استفاده است. ارزش این روش به حفظ پوست طبیعی پستان و باقی ماندن کمترین محل برش جراحی در بین روش های مختلف جراحی است. عارضه این روش، بی حسی کل پستان و نوک آن در تمامی موارد و امکان سیاه شدن و از دست رفتن نوک پستان میباشد. این روش به خصوص برای پیشگیری از بروز سرطان پستان در افراد پرخطر کاربرد دارد.

     

    ماموپلاستی و ماستوپکسی در ترکیب با لامپکتومی

    ماموپلاستی مجموعه از روشهای جراحی است که برای کوچک کردن پستان استفاده میشود و ماستوپکسی یا لیفت، به روشهایی گفته میشود که برای درمان افتادگی پستان استفاده میشوند. درماموپلاستی بخشی از بافت پستان برداشته میشود تا از حجم کلی پستان کاسته شود. در پستان هایی که از حجم کافی برخوردار باشند میتوان برای کاستن حجم پستان، عمل جراحی را به گونه ای طراحی کرد که تومور در قسمتی از بافتی که برداشته میشود قرار بگیرد. در ماستوپکسی هم بافت پستان جا به جا میشود تا پستان فرم بهتری پیدا کند. ترکیبی از ماموپلاستی، ماستوپکسی و لامپکتومی، میتواند در پستان هایی که حجم کافی داشته باشند، علاوه بر درمان، حجم و فرم زیباتری نیز ایجاد کند.

     

    بازسازی پستان

    باز سازی پستان بعد از ماستکتومی انجام میشود. بازسازی پستان میتواند بلافاصله و یا به صورت تاخیری انجام شود. معمولا در صورت نیاز به انجام پرتودرمانی، بازسازی تاخیری انجام میشود و در صورت عدم نیاز به پرتودرمانی میتوان بازسازی را بلافاصله انجام داد. پرتودرمانی در صورت درگیری غدد لنفاوی زیربغلی و یا در تومورهای بزرگ انجام میشود.

    اگر بیمار پرتودرمانی بگیرد، ترجیح داده میشود برای بازسازی از بافتهای طبیعی بدن خود بیمار استفاده شود. احتمال عارضه دار شدن پروتز در این گروه بیماران بیشتر از بیمارانی است که پرتودرمانی نمیگیرند.

    پاسخی بنویسید ←

ارسال یک پاسخ

لغو ارسال